Du sliter og jobber og står på for å tjene penger til å betale mat, klær og husleie. Men hva gjør du med resten av pengene som er igjen hver måned? Er du en som sparer, en som shopper klær eller kanskje du er en av de som velger å bruke pengene på en opplevelse?
Er du blant du sistnevnte velger du smart, i følge forskning. En 20 år gammel studie gjort av Dr. Thomas Gilovich, professor i psykologi ved Cornell University, kom til en enkel, men kraftfull konklusjon; ikke bruk pengene dine på ting. Problemet med ting er nemlig at den lykken de sørger for, er svært kortvarig. Det er tre enkle grunner til dette:
- Vi blir fort vant til nye ting. Det som en gang virket spennende og attraktivt blir fort vanlig for oss.
- Vi hever standarden vår. Nye kjøp leder til nye forventninger. Så fort vi blir vant til nye ting, begynner vi å lete etter enda bedre ting.
- Vi sammenligner oss med andre. Det ligger i menneskets natur å sammenligne seg med naboen. Vi er superfornøyde med den nye bilen vår – helt til vi ser at noen andre har en bedre en. Og det er alltid noen som har noe som er bedre!
LES OGSÅ: Opplevelsesgaver 2017 – gavetips som skiller seg ut på gavebordet
Opplevelsenes magi
Gilovich og en rekke andre forskere har kommet frem til at opplevelser leverer lykke med lengre levetid enn ting gjør. Men hvorfor?
Opplevelser blir en del av vår identitet. Vi er ikke våre eiendeler, men vi er faktisk summen av alt det vi har sett, gjort og stedene vi har vært. Å kjøpe en klokke vil ikke forandre den vi er, men en opplevelse kan endre hele vårt syn på verden eller livet.
«Opplevelsene våre er en større del av oss enn våre materielle eiendeler. Du kan elske de materielle tingene du eier. Du kan tro at de er en del av identiteten din, men de vil uansett forbli separate fra den du er. Opplevelsene dine derimot, er faktisk en del av den du er. Man er summen av alt man har opplevd.
LES OGSÅ: Opplevelser i Norge for barn – 10 aktiviteter for barn i sommerferien!
Ved å gi bort en opplevelse i gave til en du er glad i bidrar du til å gi han eller henne minner han kan verdsette for livet.
Å sammenligne seg med andre betyr lite. Vi sammenligner ikke opplevelser på samme måte som vi sammenligner ting.
Forventninger betyr lite. Gilovich undersøkte også hvordan vi blir påvirket av forventninger. Han fant ut at forventninger til en opplevelse ga glede og fornøyelse, mens forventning knyttet til en ting forårsaket utålmodighet. Opplevelser gir glede fra det øyeblikket man begynner å planlegge dem, og de gir gode minner du vil verdsette resten av livet.
Opplevelser varer ikke evig (og det er en bra ting!) Har du noen gang kjøpt noe som var langt ifra så kult som du trodde det skulle være? Når du har kjøpt det er det der rett foran deg og minner deg på skuffelsen du kjente da du oppdaget dette. Og selv om du kan være superfornøyd med et kjøp, kan du føle anger i etterkant. «Var det egentlig verdt å bruke så mye penger», er en vanlig tanke. Dette gjør man ikke i forhold til opplevelser. Faktumet at de kun varer i en tidsbegrenset periode gjør at vi verdsetter dem mye mer, og gjerne mer ettersom tiden går.
Finn opplevelser under 1000 kroner her.
Legg igjen en kommentar
Du må være innlogget for å kunne kommentere.